söndag 5 mars 2000

2000-03-05

Idag så var jag, Ante, Bunken och Hammarberg ute och fiskade lite i när områden, huvudsakligen i terapisyfte för det var fruktansvärt fint väder denna senvinterdag. Om sanningen ska fram så var vi igår lördag på ett litet "kalas" uppe i Rottne, så lite frisk luft skadade inte. Fast det förstod inte Larry som hade åkt på en släng utav den berömda "magsjukan " eller vad man ska säga, det var faktiskt så allvarligt så att han inte kom ur sängen på hela dagen. Nåväl , vi rullade ner till sundet efter lunch och började fiske lite halvseriöst vid en liten brygga som någon hade lagt i, resultatet utav detta var dock något tvivelaktigt så vi beslöt och för att göra det en rätta i sådana här lägen, nämligen att fika, jag har aldrig varit med om att vi har fikat utan att ha kommit på en uppsjö utav prima idéer. Denna gång var det hammarberg som kläckte den lurigaste planen , den gick i korta drag ut på att vi skulle fiska på andra sidan udden, sagt och gjort. Vi satte igång med att kasta febrilt, fångsten stod dock tyvärr inte i proportion mot antal kast. Åter igen så korkade jag upp min fina termos fast de andra hedningarna fortsatte fiskandet, även de förstod snart att här skulle inte några gammelgäddor krokas, så vi hoppade in i antes Citroën och brände bort till " änglamarken" som det kallas, det är en äng nere vi helige å, den delen som ägs av den beryktade Greve Posse, som inte har något bättre för sig än att åka runt och konfiskera fiskeutrustning hela dagarna, han var dock inte ute denna vackra dag , vi såg inte av honom i alla fall. Nåväl , det var för att fiska vi hade kommit och fiska skulle vi göra. Det gav inte ett skit så vi åkte hem.

//Kalle

fredag 3 mars 2000

2000-03-03

Idag var jag och Jejk ute och fiskade i norra Bergundasjön, planen var att vi skulle fiska oss runt den södra delen genom att gå från udde till udde och kasta med flytande rapalavobblers och gladsax vobblers, jag har gått och väntat i flera veckor på att isen skulle gå upp i Bergundasjön i flera veckor nu, jag har t.o.m. varit och köpt ny utrustning för ändamålet, ett långkastande Abu-Garcia Boron, 9 fots med en snärtig fin aktion, samt en ny Cardinal 84. Vi kom ner till sjön vid 15 tiden , efter att ha intagit en stärkande fika så satte jag på en ny fin berkley tafs och i änden på den så satte jag en skrikig grön gladsax-kustvobbler, jag kastade ett litet försiktigt kast för att prova det nya spöt lite bara, efter att ha vevat upp vobblern så tog jag sikte på en liten vasskant och laddade utav bara hel-ete, givetvis så lyckades jag med att få lintrassel så linan gick av vid spötoppen så vobbler och tafs försvann bortåt, vilken skitbörjan!, tänkte jag och satte på en ny vobbler, denna gång en flytande rapala magnum, om jag inte minns fel så lyckades jag med ett kast innan jag satte vobblern i ett träd, då jag ryckte till så pajade min nyinköpta 700 kronors rulle fullständigt och definitivt, jag tror att det var nått kullager som brast, men det stod ju klart att den rullen inte skulle fånga någon fick idag, som tur var så anslöt snart Larry som hade med sig en extra rulle, det var dessutom min rulle som han hade eskopierat sedan en tid tillbaka. nåväl, på med rullen och sen så började vi gå längs med nordöstra delen utav södra sjön. där vi trots någon timmes fiskande inte lyckades få ett jota.

//Kalle

måndag 28 februari 2000

2000-02-28

Idag var jag, farsan och några andra gubbar ute i Kosta och pimplade regnbåge, I en ganska liten sjö som vi har planterat ut små-regnbåge i en gång i tiden, nu kan man inte direkt kalla dem små-regnbåge längre för de flesta ligger på mellan 2-4 kilo, det började med att Janne som han heter drog upp två hyfsade regnbågar, de var en hane och en hona på runt 1,5 kilo var, sen började det hugga. De högg på allt , kruxet var bara det att vi inte hade räknat med att de skulle vara så stora så vi hade ju bara våra abborrspön vilket medförde att vi inte fick upp en ända utav de följande 15-20 regnbågarna, oftast så gick linan när fisken var uppe i hålet , och skulle linan hålla så lyckades de ta sig loss på ett eller annat sätt, de drog t.o.m. sönder ett spö för farsan. Om man inte har försökt dra upp 4-kilos regnbågar på ett vanligt abborrpimpelspö utan slirbroms och 0,18 lina så kan man tro att vi måste vara en riktiga klantar. Vi borde ju iofs ha fått upp några men det var fan inte lätt, roligt dock. Man går ju onekligen och väntar på att isen ska gå upp i den lilla skogstjärnen så att man kan blöta ner flugorna eller bottenmetet som är det som gäller den första tiden. en flytande powerbait-kula och ett glidtacklat botten mete är den rätta medicinen innan det börjar kläckas insekter i vattnet , sen är det ju givetvis fluga som är effektivast.

//Kalle

fredag 11 februari 2000

2000-02-11

Idag så var jag och Jejk ute och fiskade lite med spö för det har börjat spricka upp lite här nere nu. Först åkte vi till järnvägsbron som vi kallar det , det är helt enkelt en järnvägsbro över helige å, men det var lite strömt där nu i islossningstider så vi åkte snart vidare på våra balla hojar, nästa stopp blev norra delen utav norra Bergundasjön, det var ca 30 kvadratmeter öppet där men jag lyckades kroka en stor j-la brax, vi tyckte dock att det sög så vi cyklade ner till sundet som helt enkelt är sundet mellan södra och norra Bergundasjön där vi fiskade en stund, vi fick inget så vi gick ut på en udde i norra sjön där vi tro det eller ej inte fick ett jota. Nu hade vår entusiasm fått sig en rejäl smocka men vi åkte ner en bit längs med södra sjön där vi hittade en brygga som vi stod och fiskade på i 1,5 timme, sen sket vi i det, och cyklade de 6-7 kilometrarna till Damsryd som är en fors i helige å.. där var vi en ytterligare 2 timmar , inte heller där lyckades vi med att överlista så mycket som en liten abborre ännu mindre någon öring. Vi kom efter en ordentlig stunds övervägande fram till att fisken nog inte var på hugget denna mulna "vinterdag" så vi åkte hem till Jejk och glodde på tv.

//Kalle

torsdag 27 januari 2000

2000-01-27

Idag så var jag, Jejk, Hammarberg , Bunken och Larry ute och pimplade om man räknar samman gårdagens och dagens resultat så kommer man fram till ett fyrtiotal abborrar, samt två gädd eller gös hugg som resulterade i en reducering av vår pilkarsenal, isen knakade lite men vi klarade och. Min åsikt är dock att pimpel suger för det är tråkigt. Det är dock en bra ursäkt för att sitta ute på sjön och fika. men man börjar ju längta till islossningen rejält nu...

//Kalle

söndag 16 januari 2000

2000-01-16

Idag var jag, Jejk och Bunken ute och anglade. vi träffades kl. 7 vid sjön och hade donen ute vid 8 tiden, 15 stycken. kl. 08.29 kom den första hugget och upp på isen kom en 2,5 kilos gädda. kl. 08.35 smällde det igen, jag löpte fram men då var linan stilla, men nästan direkt satte den fart och jag gjorde ett försiktigt liten mothugg. jag kände inte ens gäddan, den släppte nog gäddan i samma 100-del som jag lyfte linan. Sen tog det till 08.45 innan nästa hugg, inte heller den gäddan högg ordentligt. sen fikade vi till kl. 13 då vi åkte hem.

//Kalle

lördag 15 januari 2000

2000-01-15

Idag så vågade vi(jag, Bunken, Larry, hammarberg, Jejk samt hans broder Johan) oss ut på den 5 cm tjocka isen, fiskeabstinensen blev oss övermäktiga. Pga. avsaknaden utav betesfisk så fick vi ägna oss pimpel, jag tog dock med mig angeldonen utifall att vi skulle få upp några små fina abborrslynglar, det fick vi dock inte. Men med en livrädd Larry som gick sakta och försiktigt efter oss ( han gick i Bunkens fotspår pga. Bunken dominans rent viktmässigt )så gav vi oss ut på isen, utdelningen blev dock mycket torftig. Först fick hammarberg en tre hektos abborre som jag tänkte at jag skulle angna med, det funkade dock inte. Sen fick jag en ungefär lika stor. sen så var klockan 3 och vi började dra oss mot bilen.

//Kalle