| Fiskart | Vikt (g) | Fångstman | Metod/Bete | Fångtsplats | Datum |
|---|---|---|---|---|---|
| Abborre | 1350 | Carl Svensson | Mete/löja | Helgasjön | 02-06-22 |
| Björkna | 370 | Carl Svensson | Bmete/ Mask | Kråkesjön | 01-06-01 |
| Braxen | 1400 | Carl Svensson | Bmete/ Mask | Heligeå | 01-05-07 |
| Gädda | 9750 | Jakob Johansson | Spinn/Toby Silver | Norra Bergundasjön | 01-04-02 |
| Gös | 3200 | Andreas Larsson | Reef-Runner | Rymmen | 01-06-11 |
| Mört | 400 | Carl Svensson | Bmete/ Majs | Kråkesjön | 01-06-09 |
| Sarv | 1000 | Carl Svensson | Bmete/ Majs | Kråkesjön | 01-06-11 |
| Torsk | 4000 | Andreas Thörnqvist | Båtfiske/Pilk | Fladen | 00-07-12 |
| Ål | 550 | Andreas Larsson | Bmete/Mask | Kråkesjön | 01-06-01 |
söndag 29 juni 2008
Klubbrekord
tisdag 26 december 2000
Vintern har kommit till taskmörtens hemtrakter
Nu är det vinter och isen ligger i SFK Taskmörtens land. Och imorgon onsdag skall isen prövas, förövrigt så kan det tilläggas att vid gårdagens is-inspektion vid Taskmörtens primärvatten, Norra Bergundasjön så gick sjön öppen och det var folk ute i båtar. Men idag så hade alltså isen lagt sig ( enligt uppgift ) och imorgon skall den sättas på prov. Nu finns det sådana som säger att man skall vänta med fisket tills isen håller att gå på, men det tycker inte Taskmörten, lite friskt vatten piggar bara upp.
Och när det sen kommer till fiskeval så faller ju givetvis valet på angelfiske, efter gädda, gös och grov abborre. Och till detta används specialmodifierade angeldon, men utan att spö har applicerats, spö fiskar man med på sommaren. Pimpelfiske förekommer väl också, men då endast som tidsfördriv. Det är charmlöst och i övrigt kasst. Detta är klubbens officiella policy i isfiskefrågor (snarare ordf.'s [Webmasters anm]).
Något annat som är mycket viktigt vid isfiske, som vid allt annat fiske är FIKAT. Mackor, korv , kaffe , bärs , stark J-vla glögg som gör att det sticker i ögonen på en när man luktar på det , lite sprit , och givetvis tur-snusen. Allt detta är var och en absoluta förutsättningar för en framgångsrik dag på sjön. Mackorna och korven ger en energi att löpa och packa snus. Kaffet och glöggen värmer en så att man kan löpa och packa snus. Spriten är mumsig att ha me sig. Snuset skänker vakenhet, klättervillighet, energi , tur och pengar till barnen i Afrika ( nä, det gör det faktiskt inte ).
Lämpliga sjöar att bedriva angelfiske på i Växjötrakten är norra och södra bergundasjön, Trummen och Växjösjön. I samtliga sjöar förekommer både gädda, gös och grov abborre. Den sjö som Taskmörten föredrar är som sagt Norra Bergundasjön för att det ligger bra till för många medlemmar, dessutom så rullsar det runt en massa baddare där. Men man bör tänka på att om man är ute efter gös så måste man hålla sig längs västra kanter. För där är det hårtbotten medans det på andra sidan är dy och där får man ingen gös.
I alla dessa sjöar är det dessutom tillåtet att angla, däremot så är det inte tillåtet i Växjös stolthet, Helgasjön. Det är jäkligt synd för där finns det ena riktiga baddare, det kan jag sätta min högra pungkula på. Men det ska Taskmörten ändra på, för det finns nämligen inga argument för varför man inte skulle tillåta angelfiske i sjön. Risk för utfiskning är väl huvudargumentet , men det är bara skitsnack, så effektivt är inte angelfiske. Men som sagt, ut och angla. Och gott nytt år! Och kom ihåg! Bättre 10 liter vatten i kalsongerna än fiskefeber i polisongerna.
//Kalle
måndag 25 december 2000
2000-12-25
//Kalle
måndag 2 oktober 2000
Föreningen blir klubb
Den 2 oktober togs beslutet, Växjö sportfiskeförening skall dö och ur askan skall sportfiskeklubben taskmörten uppstå. Detta för att vi i styrelsen har bestämt oss för att ändra inriktning för klubben. Från bred förening för alla till elitsportfiskeklubb där endast vissa få lyckligt utvalda berättigas medlemskap. Klausulen "alla kan bli medlemmar "skall därmed tas bort ur stadgarna vilket medför att vi inte kommer beviljas några fler bidrag, men det skiter vi alltså högaktningsfullt i.
Vår verksamhet skall från och med dags datum finansieras med privata medel. Detta innebär givetvis inte att man inte kan bli medlem, alla får fortfarande skicka in ansökan om medlemskap men såvida du inte har bevisat dina kunskaper inom sportfiskets sköna konst på ett eller annat sätt så kommer din ansökan troligen att avslås. Sfk Taskmörten är en mycket exklusiv klubb främst avsedd för män, kvinnor får ju skicka in medlemsansökningar men de kommer att avslås, detta för att inte förstöra den fina stämningen i klubben.
Vi lever och verkar i Växjö med omnejder, våra främsta hemmavatten är Bergundasjöarna samt det väldiga Helgahavet. Vi ser helst att våra medlemmar är bosatta i Växjö men det kan vi tänka oss att bända lite på. Knuten till klubben finns även Team Taskmört 1 och 2 som skall sätta SFK taskmörten på sportfiskekartan genom att vinna trolling-DM nu den 8/10. Team Taskmört 1 består utav styrelsemedlemmar medans team 2 består utav medlemmar i klubben.
//Kalle
2000-10-02
kolla hur det gick på DM i nästa vecka, funderar lite på att göra ett special reportage. Det är ju inte varje dag vårt kära riksförbund arrangerar trollingtävling i ens hemmavatten. Jaja.
//Kalle
fredag 29 september 2000
2000-09-29
Även västerhavet har fått bekänna färg, det var en riktigt höjdare där Ante drog på den största torsken. Sen så har jag personligen ägnat lite tid åt en av mina stora passioner , torrflugfiske. det har faktiskt blivit en hel del regnbåge nu men tyvärr så har jag inte dokumenterat dem så väl så att de duger inte som bidrag till fisketävlingen.
Men nog om historien, här kommer NUET!
Idag så åkte jag , jejk och larrson ut för att kolla om vi kunde hitta några gäddor nu inför DM. Efter att resultatlöst ha trollat över stora öjabyviken så drog vi upp till Jägaregap för att försöka lura upp tioklubbaren. Men han höll sig sig undan hela kvällen, jejks drog dock på en 3.5 kilos 50 meter innan gapet. Sen så krokade larsson en 2.5 kilos strax efter gapet. Sen så var det mörkt och vi sket i att, vi åkte och glodde på bio istället . Jejk´s tog en 25 cm´s nilsmaster medans Larsson fångst föredrog swimmwhizz förresten. Själv så blankade jag, onekligen knäckande. Men vi ska nog hinna med ett "Gen-rep" i nästa vecka hoppas jag. Men 6 kilo på 2 timmar känns ju inte bra.
//Kalle
lördag 15 juli 2000
Rusken special
Nu har vi i föreningen testat den beryktade gössjön Rusken ordentligt genom att skicka upp styrelsen på en tredagars testfisketur med gös i sikte. Detta föregicks av en endags rekningsrunda för att leta rätt på fiskekorts-Walter, sjösättningsramp och någon husvagnsvänligt ställe. Och då jag som ägare utav styrelsens mest lämpade göstrollingbåt, som jag dessutom hade uppe ingick i denna rekningspatrull så blev det lite fiske också. Det började ganska bra, vi hittade fiskekorts-Walter utan större problem och sjösättningsramp hade han runt husknuten. Så vi löste fiskekort och backade ner båten, men när båten var i vattnet så var det ju bara det att rampen var oasfalterad så bilen borrade ner sig en bra bit. Men det löste sig då det i anslutning till rampen bodde en vänligt sinnad yrkesfiskare (grrrrr!) med traktor som drog upp oss.
Men sen kom vi i alla fall iväg ut mot de väntande hungriga storgösarna, och det började ju fint då jag efter tio minuters trolling drog på en riktig gammelgös på hela 7 hg, nåja, det var ju en gös i alla fall. Och att gösen hugger är ju alltid ett bra tecken, men det var tydligen ett riktigt vådaskott för sen hände inte så mycket på nästan 10 timmars fiske, sånär som på några gösnafs och två landade gäddsnärtar, men the main target var ju uppnått då vi hade lokaliserat både Walter och ramp samt konstaterat att det fanns ett gäng ställen lämpliga för husvagnscamping.
När vi sen två dagar senare återvände till sjön så satte vi upp husvagnen tog hand om andra diverse nödvändiga ont för att sedan åter en gång ge oss ut mot väntande gösar. Första dagen resulterade i Ante tog en bjässe på 4 hg på en röd/transparent bomber 24a 10 meter bakom båten. Jejk en på 11 hg på en blågul Reef-runner, jag själv en på halvkilot på en neongul bomber och Larsson en på 9 hg på blå-vit Nilsmaster.
Dag två resulterade i en 1 kg´s gös på jejks samvete, den tog förövrigt på samma vobbler som hans förra, senare på kvällen tog Larsson ytterligare en på sin Nilsmaster, den vägde ca 6hg Sen så tog jejks brorsa Johan en gös på 4,8 hg då han tillsammans med en annan kille vid namn Nisse hade kommit upp för att hälsa på. Vi la till vid 24 tiden, sen satt vi och halvsov fram till 03.30 då vi åkte ut för att tvåla till gammelgösen en gång för alla. Vid 04.00 tiden då uppstod den tätaste dimman jag någonsin har skådat, sikten var max tio meter. Men det var för gammelgösen vi hade kommit och han skulle i båten, så enkelt var det bara. Vi tuffade på utan att egentligen veta var vi var, och hade ett och annat strö-nafs och efter en stund så lyckades jag landa en gös på 8,7 hg samt en gäddsnärt på kilot.
Framåt niotiden började dimman lätta i takt med att vi började misströsta, då bugade sig helt utan förvarning Bunkens spö rejält, det var på tiden för Bunkastackaren var den enda som inte hade fått någon gös. Att det var en utav sjön större invånare stod ganska fort klart för gösen fick spöt att böja sig rejält på ett sätt som vi inte tidigare hade sett denna helg, när den började närma sig båten så ställde den sig på gösars sätt under båten och gjorde klart att han minsann inte skulle upp i någon båt inte, det var ingen trevlig syn att se vobblern lossna och komma upp kan jag lova, en och annan besvärjelse uttalades över gösen följt av ett antal kraftord. Sen så åkte vi mot Sandvik för att övergå till en stunds slöande i husvagnen och en efterföljande hemfärd.
Sammanfattningsvis så kan man väl säga att nog är gösen den dominerande arten i Rusken alltid, men genomsnittet måste vara väldigt lågt, vårt låg väl på en 8 hg ungefär och det är ju inte så imponerande. Det kan ju förstås ha påverkats av vårt val utav område och tid, men de mer erfarna Ruskenfiskare vi har talat med har också uppfattningen att det är mycket smågös i sjön just nu. Men om man jämnför med de sjöar vi har fiskat i här runt Växjö, då främst Helgasjön och Bergundasjöarna så är ju gösen i Rusken väldigt lättflirtad, vi fick fisk på i princip alla fabrikat och färgkombinationer som vi testade, men små djup- gående bombers och Reef-runners kan vi rekommendera. Vi vet också att Nilsmaster invincible i gula och blåa färger har gett mycket fisk.
Nästa mål för testpatrullen blir nog Bolmen som också är en beryktat bra gössjö, men där finns också grov abborre och det pratas om gäddor av ofantlig kaliber, det finns yrkesfiskare där som svär på att de har varit i kontakt med gäddor där vikten inte stannar på dubbla svenska rekordet, en sån ska vi försöka fånga.