lördag 15 juli 2000

Rusken special

Nu har vi i föreningen testat den beryktade gössjön Rusken ordentligt genom att skicka upp styrelsen på en tredagars testfisketur med gös i sikte. Detta föregicks av en endags rekningsrunda för att leta rätt på fiskekorts-Walter, sjösättningsramp och någon husvagnsvänligt ställe. Och då jag som ägare utav styrelsens mest lämpade göstrollingbåt, som jag dessutom hade uppe ingick i denna rekningspatrull så blev det lite fiske också. Det började ganska bra, vi hittade fiskekorts-Walter utan större problem och sjösättningsramp hade han runt husknuten. Så vi löste fiskekort och backade ner båten, men när båten var i vattnet så var det ju bara det att rampen var oasfalterad så bilen borrade ner sig en bra bit. Men det löste sig då det i anslutning till rampen bodde en vänligt sinnad yrkesfiskare (grrrrr!) med traktor som drog upp oss.

Men sen kom vi i alla fall iväg ut mot de väntande hungriga storgösarna, och det började ju fint då jag efter tio minuters trolling drog på en riktig gammelgös på hela 7 hg, nåja, det var ju en gös i alla fall. Och att gösen hugger är ju alltid ett bra tecken, men det var tydligen ett riktigt vådaskott för sen hände inte så mycket på nästan 10 timmars fiske, sånär som på några gösnafs och två landade gäddsnärtar, men the main target var ju uppnått då vi hade lokaliserat både Walter och ramp samt konstaterat att det fanns ett gäng ställen lämpliga för husvagnscamping.

När vi sen två dagar senare återvände till sjön så satte vi upp husvagnen tog hand om andra diverse nödvändiga ont för att sedan åter en gång ge oss ut mot väntande gösar. Första dagen resulterade i Ante tog en bjässe på 4 hg på en röd/transparent bomber 24a 10 meter bakom båten. Jejk en på 11 hg på en blågul Reef-runner, jag själv en på halvkilot på en neongul bomber och Larsson en på 9 hg på blå-vit Nilsmaster.

Dag två resulterade i en 1 kg´s gös på jejks samvete, den tog förövrigt på samma vobbler som hans förra, senare på kvällen tog Larsson ytterligare en på sin Nilsmaster, den vägde ca 6hg Sen så tog jejks brorsa Johan en gös på 4,8 hg då han tillsammans med en annan kille vid namn Nisse hade kommit upp för att hälsa på. Vi la till vid 24 tiden, sen satt vi och halvsov fram till 03.30 då vi åkte ut för att tvåla till gammelgösen en gång för alla. Vid 04.00 tiden då uppstod den tätaste dimman jag någonsin har skådat, sikten var max tio meter. Men det var för gammelgösen vi hade kommit och han skulle i båten, så enkelt var det bara. Vi tuffade på utan att egentligen veta var vi var, och hade ett och annat strö-nafs och efter en stund så lyckades jag landa en gös på 8,7 hg samt en gäddsnärt på kilot.

Framåt niotiden började dimman lätta i takt med att vi började misströsta, då bugade sig helt utan förvarning Bunkens spö rejält, det var på tiden för Bunkastackaren var den enda som inte hade fått någon gös. Att det var en utav sjön större invånare stod ganska fort klart för gösen fick spöt att böja sig rejält på ett sätt som vi inte tidigare hade sett denna helg, när den började närma sig båten så ställde den sig på gösars sätt under båten och gjorde klart att han minsann inte skulle upp i någon båt inte, det var ingen trevlig syn att se vobblern lossna och komma upp kan jag lova, en och annan besvärjelse uttalades över gösen följt av ett antal kraftord. Sen så åkte vi mot Sandvik för att övergå till en stunds slöande i husvagnen och en efterföljande hemfärd.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att nog är gösen den dominerande arten i Rusken alltid, men genomsnittet måste vara väldigt lågt, vårt låg väl på en 8 hg ungefär och det är ju inte så imponerande. Det kan ju förstås ha påverkats av vårt val utav område och tid, men de mer erfarna Ruskenfiskare vi har talat med har också uppfattningen att det är mycket smågös i sjön just nu. Men om man jämnför med de sjöar vi har fiskat i här runt Växjö, då främst Helgasjön och Bergundasjöarna så är ju gösen i Rusken väldigt lättflirtad, vi fick fisk på i princip alla fabrikat och färgkombinationer som vi testade, men små djup- gående bombers och Reef-runners kan vi rekommendera. Vi vet också att Nilsmaster invincible i gula och blåa färger har gett mycket fisk.

Nästa mål för testpatrullen blir nog Bolmen som också är en beryktat bra gössjö, men där finns också grov abborre och det pratas om gäddor av ofantlig kaliber, det finns yrkesfiskare där som svär på att de har varit i kontakt med gäddor där vikten inte stannar på dubbla svenska rekordet, en sån ska vi försöka fånga.

måndag 5 juni 2000

2000-06-05

Idag så var vi ute och skulle ta oss några abborrar i Helgasjön. vi inledde med lite spinnfiske runt slätt som resulterade i att Johan tog en abborre betydligt mindre än hans vobbler, ett yngel nästan. Sen trollade längs med fem meter kurvan bort till Helgösundet vilket resulterade i att jag tog två gäddor på två resp. ett kilo på en grön/gul bomber 26a. Sen så spinnfiskade vi lite längs med en vass vilket där jag först tog en abborre på ett hekto, sen en på strax över sex på spinnare. Dom andra fick inte ett jota. När vi kom i hamn så hade Johan glömt lysena på på bilen, men det löste sig.

//Kalle

söndag 4 juni 2000

2000-06-04

Idag så var vi på plats först kl. 17. Det var jag, Jejk, Larry och Jejks brorsa Johan. Vi började men att ro runt ner längs med västra sidan, det gav inte ett jota. Rätt var det var så slutade Johan att ro och sa " nu ska jag ta några kast" mitt ute på frivattnet, meningslöst tänkte jag. Men vad tror ni händer, jo visst f-n får han en fin matabborre. Sen fortsatte vi upp längs med östra sidan, det gav inget utom en liten abborre på Jejks nota. När vi efter stund satt på lycksalighetens ö och fikade så började det regna, dessutom så var inte fisken på hugget så vi bestämde oss för att åka hem, jag tog i och för sig en 4 hg´s abborre när vi rodde förbi en grynna som resulterade att vi tog några kast där. Det gav inget så vi åkte hem.

//Kalle

lördag 3 juni 2000

2000-06-03

Kl. 3 var det samling nere vid Böjje, alltså en timme efter att vi hade avslutat filmtittandet uppe hos Jejk. Vi började med att kolla av våra gösgrynnor, det gav dock bara några abborrar. Sen så rodde vi iland för att knarka lite kaffe och tänkte ut några elaka planer. Vi tänkte ut att dragrodd nog skulle vara bra. Det började rätt bra för efter 100 meter så skrek Bunken "jag har en ", Jejk också. Vi andra vevade in våra drag fort som attan. Både Jejk och Bunken stod där drillade för fulla halsar men när "fiskarna" började närma sig så kom Jejks drag upp , insnodd i Bunken lina. Det var alltså bara en fisk som skulle gaffas, det var ju skönt, för nu kunde jag som gaffare koncentrera mig på att få en fisk i båten, den var ju stor också sa han, fast man vet ju vad det betyder. Men den här gången var den lite större, det stod klart första vändan upp vid båten. Den krigade på ganska fint, men efter några rusningar så kunde jag sätta huggkroken i underkäken på den och lyfta in den i båten.



Det var en fin gädda på 7.1 kg, som gav Bunken ledarplatsen i fisketävlingen. Han ledde i och för sig innan också men nu sitter han tryggare på tronen. Vi tog några vändor till som gav en och annan 2-3 kilos gädda och några abborrar. men nu var det så att klockan började ticka på och vi började bli lite trötta, så snart så var vi på väg mot båtplatsen och jag fick ta emot några pikar då jag inte hade haft så mycket som ett hugg på två dagar. Men som tur väl var så lyckades jag landa en 2.5 kilos gädda några hundra meter innan båtplatsen, som räddade äran. Fiskegudarna tycker uppenbarligen om mig, och det borde dom göra så mycket som jag har offrat till dom. En mobiltelefon, en huggkrok och en och annan vobbler har man ju lämnat kvar i djupet.

//Kalle

fredag 2 juni 2000

2000-06-02

Idag var jag, Jejk, Larry och Bunken ute för att ta oss en gös, dom borde börja komma igång snart. Men det blev bara gäddor och lite abborre. På sista rundan så fick dock Bunken ett hugg och skrek " nu jävlar, den här är inte liten det kan jag lova", då frågade jag om jag fick citera honom på det och till svar fick jag " det kan du ge dig fan på, för det här är ju ingen 2 kilos precis, hehe ", fisken måste ha borrat ner sig i botten eller nått för den gick inte att rubba. Men vi hade alla sett hur spöt bugat sig sekunden inne så inte var det nått bottennapp inte. Men nu satt den fast, efter en stund så lossnade det dock och gissa vad som kom upp, jo, en 8 hektos gädda. Gissa om Bunken blev röd om kinderna. Och det var ju inte utan att man blev lite skadeglad. Sen gav oss ganska fort för vi skulle åka upp till Jejk och spana igenom de fiskefilmer som vi köpte i går Elmia game fair. Efter att ha kollat igenom alla filmerna så blev vi så jäkla sugna så vi bestämde oss för att åka ut tidigt följande dag. Kl. 2 åkte jag hem och kokte kaffe.

//Kalle

lördag 27 maj 2000

2000-05-27

Idag var jag och Jejk ute och fiskade lite grann, det blev bara smågäddor. Den största tog jag när jag släpade en gulgrön bomber 24a efter båten. Den sög in hela vobblern i käften, jag kör bara med 35 cm tafsar, hade den här varit 30 cm så hade yttersta tandraden hamnat över tafsen. Till en början så följde den bara med, men sen så ställde den sig bara under båten och körde huvudet i botten. Då trodde jag för ett tag att det var en gös men sen så började den leva rövare och fara omkring och stångas, och så började fisken slå med huvudet och då stod det klart att det var ännu en gäddrackare på kroken. Sen fick vi bara lite abborre, ingen fin.

//Kalle

lördag 20 maj 2000

2000-05-20

Konstaterade nyss att jag raderade och sparade senaste månadens fiskerapporter…surt sa räven om rönnbären.

//Kalle