torsdag 20 maj 1999

1999-05-20

Jag, Bunken, Larry och Jake samt Hammarberg och någon av hans lama kompisar fiskade i dom norra delarna utav norra Bergundasjön. Fisken började nappa direkt och så fortsatte det hela kvällen, dom nappade på allt, från 8 grams spinnare till stora vobblers men det var inga stora, bara småskit på 1-2,5 kg. Efter några timmar hade vi tagit ca 20 st gäddor samt en fin abborre. När alla utom jag hade stuckit och jag stod och väntade på modern så ställde jag mig och dökastade lite på en brygga. Nästan direkt fick jag ett hugg och jag kände att det var en lite större fisk men jag hade varken huggkrok eller håv med mig så jag insåg att det skulle bli svårt att landa fisken då det inte var några lämpliga kanter i närheten. det tog ca 10 min innan jag fick syn på fisken och då såg jag att det var rätt fin. När jag fick in den till bryggan första gången så försökte jag ta den bakom gälarna men det gick inte alls. Efter 3-4 ggr så var den trött och kom in på sidan, då lyckades jag få in handen under fiskens högra gäl och kunde dra upp på den på land, det skulle senare visa sig att den vägde 5,4 kg. Efter att jag hade slagit ihjäl den rackaren med en sten så hög det ännu en fisk och jag kände direkt att den var större för jag kunde inte påverka den ett jota, den simmade ca 20 meter åt höger sen slet den sig. Till historien hör att dagen innan då jag inte var med tog dom andra 14 gäddor på samma ställe.

//Kalle

Inga kommentarer: